Op 16 juni 2026 vond de jaarlijkse Zomercarrousel van Samergo plaats bij OASE Rotterdam. Professionals uit zorg, welzijn en het sociaal domein kwamen samen voor een middag en avond vol inspiratie, ontmoeting en reflectie.
Met het thema Vertragen, opladen en met energie door! stond deze editie in het teken van stilstaan bij de veranderingen in zorg en welzijn, nieuwe perspectieven ontdekken en ruimte maken voor ontmoeting en uitwisseling.
Leven en werken in een tijd van versnelling
Tijdens de plenaire opening nam Ympkje Alberda deelnemers mee in haar verhaal over de hypernerveuze samenleving. Zij liet zien hoe de voortdurende versnelling in onze maatschappij invloed heeft op inwoners, professionals en organisaties. Haar bijdrage raakte herkenbare thema’s: het gevoel van voortdurende druk, het moeilijk kunnen vertragen en de zoektocht naar balans tussen systeem en mens. Daarmee zette zij direct de toon voor de gesprekken die gedurende de rest van de middag en avond werden gevoerd. Aansluitend bouwde Erik Bemelmans hierop voort met zijn verhaal over mensgericht organiseren en leiderschap.
Zoals Erik het verwoordde: “We moeten niet harder werken aan systemen, maar zorgvuldiger omgaan met mensen.”
Hij verkende hoe organisaties ruimte kunnen houden voor aandacht, verbinding en menselijke ontwikkeling in een tijd waarin systemen en processen steeds dominanter worden.
Ontmoeting en uitwisseling
Na het plenaire programma was er tijd voor ontmoeting tijdens het diner, verzorgd door Mensa Mensa. Tijdens het diner stond ontmoeting centraal. Professionals uit verschillende organisaties en regio’s maakten kennis met elkaar, deelden ervaringen en gingen met elkaar in gesprek. Er was ruimte om elkaar beter te leren kennen en verhalen uit de praktijk uit te wisselen. De gesprekken vormden een mooie opmaat naar de energieboostsessies later op de avond.
Energieboostsessies
Met een keuze uit 1 van de 3 energieboostsessies gingen deelnemers verder aan de slag met de thema’s van de dag.
Waldemar Hogerwaard verkende met deelnemers de dynamiek van verandering en transities. Aan de hand van de X-curve liet hij zien dat veranderingen vaak gepaard gaan met onzekerheid, spanning en verschillende belangen. Een belangrijk inzicht uit de sessie was dat transities vragen om begrip voor elkaar. Keuzes die in het verleden zijn gemaakt, waren vaak logisch in de context van dat moment. Door minder te zoeken naar schuld en meer naar begrip ontstaat ruimte om met elkaar in gesprek te blijven en samen verder te bewegen.
Sophieke van Ginkel nodigde deelnemers uit om te vertragen en met behulp van verbeelding naar vraagstukken te kijken. “We gaan vertragen met de kracht van de verbeelding en daarmee op andere wijze met elkaar in gesprek.” Met behulp van beeldkaarten gingen deelnemers in gesprek over de vraag wat bij transitie vaak buiten beeld blijft. De gesprekken leidden tot nieuwe inzichten en verdieping.
Een deelnemer gaf aan: “Ik kom erachter dat ik meer agendatijd vrij zou moeten maken om te vertragen.”
Erik Bemelmans ging in zijn energieboostsessie verder in op mensgericht leiderschap en organiseren. In deze meer reflectieve sessie nodigde hij deelnemers uit om niet direct naar oplossingen te zoeken, maar eerst stil te staan bij wat zij zelf ervaren en waarnemen. Een vraag die hij deelnemers meegaf was: “Waar wil je meer van?”
Daarbij stond de vraag centraal hoe we binnen organisaties aandacht houden voor mensen als volledig mens. Niet als middel om doelen te bereiken, maar als doel op zich. Tijdens de Zomercarrousel stonden ontmoeting, reflectie en uitwisseling centraal. Professionals uit verschillende organisaties vonden elkaar rondom gedeelde vraagstukken en nieuwe perspectieven.
Bekijk hieronder de foto’s en aftermovie voor een impressie van de dag.