Ga naar de inhoud
9 februari 2024

Project Code Oranje: een unieke samenwerking voor betere zorg subacute GGZ-cliënten

huisartsenzorg en GGZ Samenwerking sociaal domein
Project Code Oranje: een unieke samenwerking voor betere zorg subacute GGZ-cliënten

Een crisissituatie voor subacute GGZ-cliënten vraagt om een doeltreffende aanpak. In het licht van de toenemende zorgbehoefte en de knelpunten binnen de sector is op initiatief van de vakgroep GGZ van Rijnmond Dokters het project Code Oranje gelanceerd. Dit project waarin samengewerkt wordt met GGZ-aanbieders ParnassiaGroep, Caleidozorg en ervaringsdeskundigen van Basisberaad heeft als doel de zorg voor subacute GGZ-cliënten te verbeteren. Samergo, als Regionale Ondersteunings Structuur, voert het actiegericht onderzoek en het projectmanagement uit binnen dit innovatieve project. Dit doen we in nauwe samenwerking met de beleidsadviseur GGZ van Rijnmond Dokters.  

 

Code Oranje omdat patiënten tussen wal en schip vallen 

“Er heerst paniek, chaos. Cliënten weten niet wat ze moeten doen, vragen om steun en zoeken naar hulp,” aldus een POH GGZ. De zorg voor subacute GGZ-cliënten, gekenmerkt door instabiliteit en crisisgevoeligheid, is een groeiend probleem. Huisartsen en praktijkondersteuners GGZ zijn niet altijd uitgerust om de juiste zorg te bieden, terwijl ambulante GGZ-aanbieders vaak lange wachttijden hebben. Hierdoor vallen subacute GGZ-cliënten tussen wal en schip. 
In antwoord op deze uitdagingen is Project Code Oranje in het leven geroepen. Dit initiatief, gesteund door ZonMw, brengt diverse belanghebbenden samen om de zorg voor subacute GGZ-cliënten te verbeteren.  

 

Fase 1: Definitie en behoeften van de doelgroep centraal 

Subacute GGZ-cliënten, wie zijn dat nou eigenlijk? In de eerste fase van het project bleek het een uitdaging om een eenduidige definitie vast te stellen. Daarom heeft Samergo persona’s ontwikkeld om beter grip te krijgen op de doelgroep. Deze persona’s vormden een eerste stap om inzicht te krijgen in de diverse behoeften en uitdagingen van subacute GGZ-cliënten. 
De centrale behoefte die naar voren kwam, is de wens om gezien en gehoord te worden, met mogelijkheid tot laagdrempelig contact tijdens het wachten op zorg. Deze inzichten vormen het uitgangspunt voor de tweede fase van het project. 

 

Fase 2: Actiegericht onderzoek in Rotterdam Zuid 

Vanaf januari 2024 zal Samergo samen met een werkgroep van professionals en ervaringsdeskundigen in Rotterdam Zuid aan de slag gaan. Door actiegericht onderzoek in de praktijk uit te voeren, streven we naar een beter georganiseerde zorg voor subacute GGZ-cliënten. Monitoring en evaluatie zullen worden ingezet om eind 2024 waardevolle adviezen en inzichten te presenteren. 

 

Meer weten? Neem contact op met onze Samergo-adviseurs

medewerker foto
Muriel Rurenga
m.rurenga@samergo.nl
06 - 149 68 020
medewerker foto
Mahdia Moradi
m.moradi@samergo.nl
06-14953578

Onze aanpak

Nieuws
Publicaties
Decorative icon

Actieonderzoek bij Samergo: een krachtige manier voor betere samenwerking en zorg

De mensen betrekken om wie het gaat, dát is het geheim van het succes van actieonderzoek. Een krachtige methode voor verandering die Samergo graag inzet voor betere samenwerking en zorg. In dit artikel leggen we uit waarom.
Nieuws
Decorative icon

Betekenisvol ouder worden

De ouderenzorg in Nederland staat voor een grote uitdaging. Het aantal ouderen met een zorgvraag neemt snel toe, terwijl het aanbod van zorg en personeel achterblijft. Bovendien worden hulpvragen steeds complexer, zowel thuis als in het verpleeghuis. De vertrouwde oplossing – simpelweg meer mensen aannemen – is niet langer houdbaar.   Daarom is het tijd […]
Nieuws
Decorative icon
Samenwerking sociaal domein en huisartsenzorg en GGZ

Sneller de juiste hulp voor inwoners van Rotterdam: Welzijn op Recept verbetert doorverwijzing

Vanaf 1 april krijgen inwoners van Rotterdam met psychosociale klachten, eenzaamheid of stress sneller de juiste ondersteuning. Dankzij een verbeterde werkwijze van Welzijn op Recept kunnen huisartsen hen makkelijker doorverwijzen naar welzijnsorganisaties. Deze aanpak wordt in een aantal wijken getest en tegelijkertijd wordt ZorgDomein stadsbreed aangepast om verwijzingen efficiënter te laten verlopen. Zo krijgen inwoners […]